Cumhurbaşkanlığı
sistemi,Türkiye’nin Anayasa sorunu,Cumhurbaşkanlığı sistemi ve çift başlılık
sorunlarını,sistem krizini,yürütmede istikrarsızlık sorununu çözmek için yeni
getirilen sistem uygulamasıdır.
Yukarıda
sayılan problemlerin aksine bu sistemin uygulamaya konulması ile birlikte tek
irade,milli irade, güçlü yasama,güçlü yürütme, yürütmede sürekli istikrar,
hükümet krizlerinin sonlanması, temside adalet, uzlaşma ve birleşme, milletvekili
ve meclisin güçlenmesi gibi önemli yararlar da gelmektedir.
CUMHURBAŞKANLIĞI
SİSTEMİNİN UYGUNLUK DERECESİ NEDİR?
· Yürütmeyi iki başlı olmaktan çıkarmasıdır
·
Cumhurbaşkanının halkoyu ile seçilmesi nedeniyle halka
karşı siyasi sorumluluğunun bulunması ve geniş icrai yetkileri nedeniyle
gelecekte, yürütmenin diğer tarafı olan Başbakan ve Bakanlar Kurulu ile
yaşanabilecek muhtemel devlet krizini ortadan kaldırmak.
·
Yasama yetkisi münhasıran Meclis’te olacaktır.
·
Yasama yürütmeden tamamen ayrı, Kuvvetler ayrılığı ilkesine
daha uygun bir hükümet sistemi olacaktır.
CUMHURBAŞKANLIĞI
VE PARLAMENTER SİSTEM ARASINDAKİ FARK NEDİR?
1)
HIZLI
YÜRÜTME
Parlamenter: Çift başlı yönetim var. Yürütme içinde siyasi krizler
çıkabilir.
Cumhurbaşkanlığı: Tek başlı bir hükümet modeli. Yürütme hızlı ve esnek
karar alır.
Parlamenter: Koalisyon ve hükümetin kurulamaması ihtimal
dahilinde.
Cumhurbaşkanlığı: Koalisyon ihtimali yok.
2) KUVVETLER AYRILIĞI NET VE KESKİN
Parlamenter: Kuvvetler ayrılığı zayıf ve yumuşak. Özellikle yasama
ve yürütme arasında keskin bir kuvvetler ayrılığı yok.
Cumhurbaşkanlığı: Kuvvetler ayrılığı net ve keskin.
3) CUMHURBAŞKANI HALKA KARŞI SORUMLU
Parlamenter: Hükümet doğrudan halka değil, Meclis'e karşı sorumlu.
Cumhurbaşkanlığı: Yürütmenin başı olan Cumhurbaşkanı doğrudan halka
karşı sorumlu.
4) YÜRÜTME ETKİSİNDEN UZAK YASA
Parlamenter: Yasama organı, büyük ölçüde yürütme organının
istekleri doğrultusunda yasa çıkarır. Yürütme organı dışında kalan partilerin
yasamaya etkisi azdır.
Cumhurbaşkanlığı: Parlamento, yürütmenin etkisinde olmadan yasa yapar.
Parlamenter: Aynı kişi hem yürütmede hem yasamada yer alabilir.
Yasama-yürütme iç içedir.
Cumhurbaşkanlığı: TBMM üyeleri, Bakan olarak atanırlarsa üyelikleri
sona erer. Aynı kişi hem yürütmede hem yasamada yer alamaz.
5) MECLİS DENETİMİ
Parlamenter: Denge ve denetim mekanizması belirsiz ve zayıftır.
Cumhurbaşkanlığı: Meclis Cumhurbaşkanını denetler.
Parlamenter: Meclisten güvenoyu alamayan hükümet düşer. Bu durumda
yönetim boşluğu oluşur.
Cumhurbaşkanlığı: Kabineyi Cumhurbaşkanı oluşturur. Hükümet doğrudan ve
kısa sürede kurulur. Meclisten güvenoyu alma zorunluluğu yoktur.
6) SiYASi VE EKONOMiK iSTiKRAR
Parlamenter: İktidar partisi, yargı kararı ve Meclis oylamasıyla
kapatılabilir ve bu durumda hükümet düşer.
Cumhurbaşkanlığı: Yürütme organı olan Cumhurbaşkanı ve kabinesi parti
kapatmalarından etkilenmez.
Parlamenter: Erken seçimler sık sık gündeme gelebilir, bu süreçte
istikrar tesisi zorlaşır.
Cumhurbaşkanlığı: Yasama ve yürütme seçimleri belirlenen tarihlerde ve
birlikte yapılır. Siyasi ve ekonomik istikrara katkı sağlar.
CUMHURBAŞKANLIĞI SİSTEMİNİN YARARLARI NELERDİR?
·
Kararların
daha hızlı ve esnek alınabilmesi için tek başlı bir yönetim olmalı.
·
Parlamenter
sistemde kuvvetler ayrılığının zayıf Cumhurbaşkanlığı sisteminde ise kuvvetler
ayrılığının net ve kesin olması.
·
Parlamenter
sistemde hükümetin meclise karşı sorumlu olması ancak Cumhurbaşkanlığı sisteminde
doğrudan halka karşı bir sorumluluğunun olması.
·
Bu sistemin
hayata geçirilmesi ile siyasi ve ekonomik istikrarın ortaya çıkması ile erken
seçimin sık sık gündeme gelmemesi ve yasama ile yürütmenin belirlediği tarihlerde
seçimlerin olması bunun da istikrarı doğurması.
·
Parlamenter
sistemde aynı kişinin yürütme ve yasamada aynı anda olabilmesi ancak bu
sistemde Meclis üyelerinin Bakan olarak atanmaları halinde meclisteki
üyeliklerinin düşmesi yani hem yasamada hem yürütmede olamamaları.
CUMHURBAŞKANLIĞI
SİSTEMİNİN SUNDUĞU TEKLİFLERİ NELERDİR?
·
Milletvekili sayısı 550’den 600’e
çıkarılıyor.
·
Milletvekili seçilebilme yaşı 25’ten
18’e indiriliyor.
·
Seçimler 4 yılda değil 5 yılda bir
yapılacak. Cumhurbaşkanlığı seçimleri de aynı gün olacak.
·
Milletvekilliğinin düşmesi,
düşürülmesi, ölüm ile diğer boşalma hallerinde boşalan üyelikler, aynı partinin
yedek milletvekilleriyle doldurulacak.
·
Teklifle, Cumhurbaşkanı seçilen
kişinin partisiyle ilişiğinin kesilmesine yönelik düzenleme
kaldırılıyor.
·
Cumhurbaşkanının görev süresi beş
yıl olacak.
·
Bir kişi en fazla iki defa
Cumhurbaşkanı seçilebilecek.
·
Cumhurbaşkanı devletin başı olacak
ve yürütme yetkisi cumhurbaşkanına ait olacak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder